Halaman

03 Februari 2009

Sk Seri Nukakatan


Kini setelah sekian lama aku kini kembali bertugas di daerahku sendiri... Daerah Ranau. Sek Seri Nukakatan.. adalah sekolah baruku... perjalanan pertama aku ke sekolah ini (waktu tu time hujan) sangat mencabar bagiku... sampai sakit2 badan dibuatnya... tapi...







saat pertama menjejakkan kaki di sekolah ini... aku sangat tertarik dengan keadaan persekitaran di sekolah baruku ini... sejuk...udara nyaman dan tenang dari kesibukan... walaupun perjalanan ke sekolah ini mengambil masa 2 jam perjalanan dari kampungku tapi aku tak kisah kerana aku sentiasa bersama suamiku yang tersayang.. susah senang tempuhi bersama.. cehwah... kalau anda nak tahu perjalanan ke sekolah ini terpaksa melalui jalan tidak berturap selama 40 minit dan selama 15minit pula terpaksa melalui tanah merah dan berlumpur... yang boleh dikatakan mencabar jugalah.. kalau tak percaya lihat saja gambar kat sebelah... hui..na boleh sampai 2 kaki dalam lumpurnya...tapi takpa yg ptg happy..




apa yang bestkan kat Sk Seri Nukakatan(SKSN) muridnya tak ramai...kalau dulu aku terpaksa mengajar 20-45 orang murid dalam satu kelas, tapi.... kat sini jumlah murid keseluruhan hanya 49 orang sahaja... langsung tak tension tau... yang bestkan kelas tahun tiga dan tahun 6 hanya 5 orang murid sahaja. Guru-guru kat sek ni pun baik2 dan sangat bekerjasama dari pelbagai aktiviti yang dianjurkan... khususnya yang berkaitan dengan aktiviti sekolah. Persatuan PIBG kat SKSN pun aktif dan rajin2 belaka... rasa2 pas ni..tak nak pindah kot...! ..


...tapi yang kasiannya... kat sekolah ni rumah guru hanya ada 2 buah sahaja... (rumah berkembar)


haa...ni lah satu2nya rumah guru.....kt SKSN..rumah untuk orang bujang...hehe rumah kelamin tak dak ke??


ada....tapi aku dan husband hanya tinggal kat rumah bambu...yalah rumah guru tak cukup untuk menampung 10 orang guru kat sini...jd bersyukur sangatlah.... dapat rumah bambu tempat tinggal...ini pun atas usaha persatuan PIBG....terima kasih di atas keprihatinan persatuan PIBG kat sekolah ni...husband aku pun dah lama tinggal kat rumah bambu ni...aku rasa rumah bambu lagi best...sejuk....tapi..yang lucunya first time aku tiba kat sekolah ni(bulan Januari)...kebetulan pula time tu musim hujan...dr pg smpi ptg hujan ja tak henti2...kabus pun tebal sangat...aku apa lagi rasa semua urat sendi tak boleh bergerak...kaku...sejuk sangat2...dah lah tu, rumah yang kami tinggal betul2 kt atas bukit(sekolah pun ats bukit juga)...sepanjang malam tu aku tak dapat tidur...gara2 kesejukan...siap pakai stokin, dan sarung tangan, bju sejuk, dan selimut tebal..tapi masih sejuk juga...sejuk sampai ke tulang rasanya.....kalau dulu time mengajar kt Sk Karakit Banggi, kalau tidur malam tak ada kipas...hui na...tak lena dibuatnya...panas menyengat....tapi kat sini pula....tak dapat tidur coz kesejukan yang teramat sangat....

haa...rumah bambu yg ni Guru Besar yang tinggal....kasian kan...GB seorang2 ja, anak bini duk kat Kundasang, demi mendidik anak bangsa GB sanggup berjauhan dengan keluarganya yang tercinta...(tabik..kt GB)....em....macam ni jugalah rumah bambu tempat tinggal kami....tapi yang paling kasian kalu time hujan lebat...terpaksa berlari mencari bekas penadah air hujan...sebab...atap dah banyak yg bocor...hehe...tapi...tak kisah....aku seronok tinggal kat sini....

Tiada ulasan: